Home > Uncategorized > Nedlæggelsen af den gamle Korsør Banegård var en fejltagelse?

Nedlæggelsen af den gamle Korsør Banegård var en fejltagelse?

Vi gør ikke “det offentliges” fejl fra Korsør om. Vi nedlægger ikke Kalundborg Banegård sådan som da man “bombede den gamle Korsør Banegård ud til Bildsø Strand”. Fotos fra Korsør Banegård 1997/98 viser noget der ligner bombekratere i tyske banegårde 1945. Tro mig – får vi en Kattegatsbro, er politikerne til den tid stadig ikke blevet klogere – de bomber også Kalundborg Banegård.


Korsør Banegård om eftermiddagen da Storebæltstunnelen var åbnet – aldeles øde.

Nedlægge baner og stationer – ødelægge et velfungerende jernbanenet – det kan I politikere og politiserende “slet ikke jernbanemænd” til fuldkommenhed. Jernbanen var – og er stadig – i nogen grad stadig – rygraden i Danmarks Infrastruktur. Hvornår får vi mon en regering der kan indse dette.

Folketingsvalg i Danmark – hvad skulle det nytte? Det er de samme “Tordenskjolds soldater” der kommer igen i ny blanding og ny forklædning. 100 kilowatt i skuldrene og ikke en bitte lille smule lys i pæren. De fleste af vore Christiansborg-politikere sparer på energien – i hvert fald på den til hjernevindingerne.
(de tre understregede ord burde erstattes med eet, men det ord forbød min mor mig at anvende).


Korsør Banegård.
På billedet minder den en hel del om en tysk banegård under 2′ verdenskrig.
Årsagen er imidlertid ikke engelske bomber, men danske politikeres vandalisme.


Korsør Banegård “bombet af danske politikere”.


Korsør Banegård efter den store danske politiske jernbanekrig 1997.
Man ser de sørgelige rester af fordoms herlighed.

Billederne herover: Det kan I ikke være bekendt. Det er simpelthen noget svineri at behandle vores jernbane sådan. Vist kommer Aarhusianerne hurtigere til hovedstaden, men stadig kunne I have lavet en sporudfletning ved Forlev som den i Taulov og Kastrup og således opretholdt i det mindste tre spor i Korsør sammen med kurven til Halskov og Ny Korsør Station (Bildsø Strand Hovedbanegård!), istedet for ovenfor viste vandalisme. Så mange iC- og lyntog der kører mellem Slagelse og Odense, kunne regionaltogene med lethed have kørt ind til Korsør og rebrusseret videre til Odense eller København. Størstedelen af arealet ville være blevet frigjort til park eller boligbyggeri og Korsør havde beholdt sin banegård funktionsduelig.

Svinninge Modeljernbane

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: