Home > Uncategorized > På besøg hos Google!

På besøg hos Google!

Mobil besøgte Google hovedkontor i Californien hvor vi fik en snak med Google-cheferne Andy Rubin og Vic Gundotra om Android og konkurrenterne.

Af. mobil.nu

Part 1 – Havde vi behov for Android:

Det var for kun ca. 12 år siden, efteråret 1998, at selskabet Google blev grundlagt. Det skulle være sket i en garage (sjovt som mange forretningseventyr starter i en garage) i det lille villaområde Menlo Park i Californien. De Stanford-studerende, der samledes der for at grundlægge et søgemaskine-selskab, anede nok ikke, at deres selskab om blot ti år ville være en tung magtfaktor i den mobile verden.

Det er nu 2010, og vi besøger Googles hjemmestat i USA. Californien, og Silicon Valleys hovedstad San Francisco. I byens enorme konferencecenter Moscone Center skal Google holde sin årlige udviklerkonference: Google I/O. Det er det store årlige træf for over 5000 personer, frem for alt mange af dem, der styrer Google, og som udvikler Googles software.

Apple-ven eller -fjende
I 2007 var Google-chefen Eric Schmidt også med til en hyldet forestilling her i Moscone Center i San Francisco. Da skulle han gå op på scenen og sammen med Apples Steve Jobs præsentere den første generation af iPhone.

Men nu er det andre tider. Mobil-krigen har gjort Apple og Google til fjender. Apple mener, at Google og producenterne af Android-telefoner har kopieret Apple. Google anviser anklagen ved at svare, at der var prototyper på Android-telefoner langt inden, den første iPhone blev præsenteret. I 2005, to år inden iPhone kom, købte Google mobiludviklingsselskabet Android Inc. men Apple vidste ikke, hvad Google havde planer om. Google-chefen Eric Schmidt var tilmed med i Apples bestyrelse på det tidspunkt.

I Californien mødte vi teknikchefen Vic Gundotra og Googles mobilchef Andy Rubin. Når vi hører Google-cheferne tale, indser vi hurtigt, at visse ideologiske grundtanker stadig findes der helt tilbage fra dengang, da Google blev grundlagt i en garage for ti år siden. Det handler om altid at presse sig selv til at se på tingene som almindelig bruger, ikke kun som den, der skal levere noget til brugerne.

“Eat your own dogfood”
Hos Google bliver de ansatte sat til at prøvekøre nye Google-funktioner i hverdagen, efter princippet ”eat your own dogfood”.

Det stenhårde brugerperspektiv bidrog i slutningen af 90erne til, at Google, til forskel fra andre søgemotorer, nægtede at have for eksempel popup-annoncer på deres søgeside på nettet. På samme måde er man nu fast besluttet på, at ingen må ødelægge Android-systemet med noget lignende.

Søgetjenesten i Android-telefoner fører for eksempel til en simpel resultatside, indtil videre helt annoncefri:
“Når du har en relativt lille skærm, kan du ikke plaske den til med anbefalinger, highlights etc.” siger Andy Rubin om grundtanken med Android.

Andy Rubin sidder hele tiden som på nåle og svarer med præcision på hvert spørgsmål. Hvis der er nogen, der har fuldstændig styr på Android, er det ham. Rubin er manden, der for fem år siden, en forårsdag i 2005, trådte ind på Googles hovedkvarter for at præsentere sit mobilsystem, Android.

Han håbede på støtte fra Google og Googles grundlægger Larry Page. Det fik han også. Google-chefernes entusiasme var over al forventning, og Rubin solgte det forår mobilsystemet Android til Google for et millionbeløb (der tales om et beløb svarende til 325 millioner kroner).

Teknikchefen Vic Gundotra fortæller med et smil om dengang, da han selv det der forår i 2005 bestemt satte spørgsmålstegn ved, hvordan Andy Rubin kunne komme der og hævde, at verden havde brug for yderligere et operativsystem til mobiltelefoner.


Part 2 – Apple er et nedløbsrør:

Det nye Android 2.2 blev vist frem i maj og nu her til efteråret skulle næste version komme, Android 2.3, der også kaldes Gingerbread. Men der kommer også nye produkter med Android. En kommende surftablet i stil med Apple iPad er noget, som Google er i gang med at udvikle. Men Google-repræsentanterne vil ikke gå med til at se iPad som et forbillede.

“Hvad vi skal gøre for at kunne match Apple iPad? Mener du, at vi skal sløve Android-systemet så meget ned”, spurgte Googles Chris DiBona ved en spørgerunde på årets Google I/O, da den kommende surftablet med Android bliver taget op.

Men spørgsmålet er alligevel: Hvorfor satser netop Google på et nyt mobilsystem som Android? Google – en gigant i søgemotorer? Hvorfor er man nu i centrum af udviklingen af mobiltelefoner og mobilopkoblede surftablets? Ikke nok med det, ifølge Andy Rubin handler det om mere end det:

“Vi vil se Android i mikrobølgeovne, biler, TV-apparater…” begynder Andy Rubin at remse op, og netop det, at Android allerede er dukket op i en mikroovn, lader særligt til at more Andy Rubin og Vic Gundotra.

Faktum er dog: Det er mobiler, der er Googles vigtigste mål med Android-systemet. Den lille elektroniske sag i lommen bliver vores vigtigste vindue mod internettet. Det vindue vil Google være med til at have indflydelse på. Frem for alt vil man sørge for, at Apple og Microsoft ikke laver ”lukkede verdener” for webudviklingen. Et tydeligt eksempel på en sådan lukket verden er selvfølgelig Apples ”App Store”, som Google-cheferne joker meget med.

”Gud ved, om man kan få denne app i Apples App Store”, siger Vic Gundotra og griner, da han demonstrerer, hvor hurtigt det nye Android-system fungerer.

”Apple er et nedløbsrør”
Under vores besøg i Googles hovedkvarter Googleplex, spørger vi en af Googles største chefideologer, svenskeren Nicklas Lundblad, om hvad, der er det specielle ved Google og Android:

“Der er nogle forskellige måde at angribe teknisk udvikling på. Enten kan man skabe en enkelt stor silo og bygge alt sammen til et stort økosystem. Som Apple. Vi kan kalde det for nedløbsrørsmodellen, hvor alt bare flyder fra en enkelt leverandør: Apple. Hvor de selv bestemmer og kontrollerer produkterne. Den model vil sikkert have en vis succes med sin enkelhed. Se bare på iPhone og iPad. Samtidig er der dem, der sætter pris på en mere åben løsning, og det er Googles hovedstrategi med Android.  Vi tror, at alle skal kunne bidrage med deres innovationskraft. Så øger vores muligheder fra Googles side sig også. Vi ser det som et spil, hvor alle vinder til slut”, lyder det lovende fra Lundblad.

Mediemulighederne er det, man arbejdet mest intensivt med at udvikle. Det handler om alt fra understøttelser af forskellige videoformater til musik. Og her mærker man igen konkurrencen med Apple.

Vic Gundotra sammenligner med iPhones løsning, hvor man køber musik på computeren, og derefter skal tilslutte mobilen med kabel for at overføre musikken:

“Se her på computeren, et enkelt klik, og hvad sker der et sekund senere i telefonen” spørger Vic Gundotra retorisk og viser sin Google Nexus frem, der straks modtager sangen, der sendes via mobilt internet automatisk fra serveren – lige efter at han har klikket på sangen i computerens webbrowser.

Google plejer at blive kaldt et selskab, der arbejder med ”cloud computing”, hvilket i mobiltilfældet indebærer, at al information, der ligger i ”skyen” på internettet skal være let tilgængeligt på telefonen. Uanset om det handler om dokumenter, kontakter, kort eller musik, skal det være tilgængeligt, hvor vi end er. Musik er åbenbart næste skridt for Google i denne strategi.


Part 3 – Android handler om frihed til at vælge:

iPhones succes bliver ofte beskrevet som et resultat af, hvor hård Apples styring har været. Så hvordan vil det gå for Android, når Google lader producenterne bygge egne versioner af systemet? Det bliver ofte fremstillet som et afgørende problem for Android. Der tales som ”fragmentering”. Med iPhone ved man, hvordan alt fungerer, men køber man en Android-telefon, kan både apps som funktioner fungerer ret forskelligt. Eller slet ikke fungerer, hvis de ikke er udviklet til at fungere med den Android-version, du har i telefonen:

“Android vil være et åbent system, alle enheder vil ikke fungere på samme måde. Det er det, Android handler om, en valgfrihed. Vi ser det ikke som et problem, men som noget positivt” siger Andy Rubin.

Andy Rubin nævner som eksempel, at Adobes nye programpakke CS5 (med programmer som Photoshop og Dreamweaver) kun fungerer på det nye Windows Vista og ikke med det gamle Windows XP. Det er op til programudviklerne at bruge nye funktioner i operativsystemet, hvis han vil:

“Man siger ikke, at Windows er fragmenteret, fordi der er forskellige versioner Windows. Men man kan sagtens kode programmer, der fungerer til samtlige Android-versioner, hvis man som udvikler vil det”, siger Googles Dan Morill.

Derimod indrømmer Andy Rubin, at det er et problem, at der er kommet nye versioner af Android så ofte. Som det er nu, kommer der nye versioner oftere end halvårligt, og det skaber visse problemer for mobilproducenter og udviklere – der begynder at sælge telefoner, hvis operativsystem allerede virker gammelt fra første dag i salg.

Samtidig er Google-repræsentanterne nøje med at understrege, at Android er bygget sådan, at apps almindeligvis fungerer med alle versioner af Android.

Gratis frugtdrinks
Vi besøger Googles hovedkontor Googleplex i Mountain View. Det er som en stor universitetscampus. Med den forskel at de unge udviklere her får penge i stedet for at betale for at bo på campus. Min guide på området byder mig på en frugtdrink i en af barerne og konstaterer, at alt her på området er gratis for dem, der arbejder her, uanset om det er en frokostbuffet eller en smoothie. Rundt omkring baren sidder Google-ansatte, visse småsnakker, andre er koncentreret med blikket på laptoppen.

At beholde et hyggeligt miljø af universitetscampus er Googles strategi. Arbejdspladser blander sig med kaffebarer og hjørner med TV-spil. Vores guide (Kaisa) viser os et båslignende rum formet som et stort æg. Når vi går ind der, er væggene rundt omkring dækket af skærme med billeder fra Googles satellitbilledtjeneste Google Maps. I midten af rummet står en styrepind og ved at rykke i den, kan vi svæve frem over jordkloden i valgfri hastighed:
“Sejt, ikk?” spørger Kaisa, og vi kan ikke andet end at nikke samstemmende.

Men Googles legende stemning blandt de ansatte kombineres samtidig med en benhård indstilling, når det handler om, hvordan deres projekter skal udformes.  Blandt historierne er en om en fransk verdensførende mobiloperatør. der havde fået afslag fra Google, da man ville lægge en stor annonceplads på startskærmen af sin Android-mobiler. Så mobiloperatørerne kunne tjene penge på at sælge annoncer der.

”Det kan ikke forenes med Android-vilkårene” havde Googles repræsentanter konstateret, og dermed var mødet med den franske operatør slut.

For det er i sidste ende der, Google skal tjene de penge, der bidrager til blandt andet Android-projektet. Google er ikke kun disse glade udviklere med frie tøjler til at bygge nye fede tjenester til mobiler og webbrowsere. Google er også verdens mest lukrative kanal for annoncer på internettet. Derfor står der nu statuer af grønne ”androider” her og der på Googles campus. Det er i det mobile internets voksende annoncekaos, at Google håber at kunne tjene mange penge de kommende år.

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: